Magadelna Malinová a Klára Vosecká tvoří tvůrčí duo, které vytvořilo site specific inscenaci Holky, můžu poprosit? Tento projekt zkoumá samoživitelství z ženské a dívčí perspektivy. Specifickým materiálem, s kterým operuje je holčičí časopis BRAVO. Projekt pracuje hned s několika dokumentárními aspekty, syrovými nahrávkami z rozhovorů s matkami samoživitelkami, s autentickými příběhy herců, kteří s námi sdíleli svoji životní zkušenost a také s problematikou subjektivity vyprávění.
Klára Vosecká je režisérka, která právě ukončuje své studium na Katedře činoherního divadla na DAMU. Ve své divadelní tvorbě reflektuje témata, kterými je animalita, pudovost či násilí ve společnosti. Její tvorbu bychom mohli charakterizovat brilantním citem pro nacházení vtipu a komických situacím, tam, kde se primárně nevyskytují. V divadle DISK právě odprezentovala na území České republiky zcela první uvedení hry Krev na krku kočky enfanta terrible německého divadla i filmu - Reinera Wernera Fassbindera.
Projekty: R. W. Fassbinder: Krev na krku kočky (divadlo DISK, 2022), / M. von Mayenburg: Bang (bakalářská práce, 2021) / W. Shakespeare: Titus Andronicus (Ateliéry Stalingrad, 2016) / R. L. Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Divadlo D21, 2017) / P. Ouředník, I. Kořánová: Europeana (Kampus Hybernská, 2018) / K. Dvořák: Boženka přijede (scénické čtení, Studio Řetízek, 2019) / M. Topolová: Ptáčata (filmová skica v paláci U Stýblů, 2020) / N. Ključarjeva, M. Topolová: Rusko - vagon třetí třídy (site specific scénické čtení, Moving Station Plzeň (2021) / Území nikoho: Holky, můžu poprosit? (performance v kulturním centru Vzlet, 2022) / Překladatelská dílna DILIA (Vila Štvanice, 2022)
Magdalena Malinová je filmovou a divadelní herečkou, dramaturgyní, tanečnicí a performerkou. Vedle studia katedry Alternativního a loutkového divadla vystudovala také divadelní teorii a kritiku. Projekty, na kterých se jako spolutvůrkyně účastní, většinou protkává dokumentární a sociální tematika. Ve vršovickém Vzletu právě uvedla performance Holky, můžu poprosit?, která bourá idylické prostředí kavárny drsnou realitou samoživitelství. Inscenace 30 DNÍ (Studio Alta) se zabývá zkostnatělou českou imigrační politikou. Ve své individuální umělecké tvorbě se Magdalena Malinová zaměřuje na performativní potenciál jídla, jelikož její celoživotní vášní i životní filozofií je pečení. Poslední dvě performance Proces péče a Bezhlavé tělo se věnovaly kynutému těstu, skrze které reflektovaly témata jakými je percepce ženského těla a vnímání času.
Projekty: Den mě oslepí, večer mě utiší, noc mě skryje (Týden duševního zdraví GAMPA, spolek Nesladim, 2022), 30 DNÍ (2021, Studio Alta, Moving Station, Cross Attick), Všechno co tíží smrt (2022, performativní procházka pro Boskovice festival), Bezhlavé tělo (2022, happening pro klauzurní festival Proces), Proces péče (2022, performance pro Klauzurní festival Proces)
Přihlášený projekt:
Holky, můžu poprosit?
„Je to pořád nějakej běh někam. To je na tom to nejhorší. Každý ráno jdete někam vy. Každej ten úkol, kterej musíte udělat, je váš. Každý odpoledne nebo večer ji uspáváte vy a vždycky jenom vy,“ svěřuje se Lenka.
„A oni mi na to řeknou lidi: ‚No to já nechápu, to bych se zabila.‘ A já řeknu: ‚No vidíš to, a já u toho stihnu ještě vychovat dvě děti,‘“ doplňuje Zuzka.
Dokumentární inscenace odkrývající téma samoživitelství z perspektivy dívek, žen, dcer a matek.
Kavárna jako místo prvního rande, místo schůzky s rozvodovým právníkem, místo rozchodu, místo, kde děti pijí limonádu a dospělí flat white, místo setkání přátel i neznámých. Místo, kde se lidé potřebují svěřit. Příběhy od vedlejšího stolu. Za barem stojí idol, kterého si někdo v pubertě vysnil, kterému věřil, a který je opustil. Podává se ochutnávka rozpadu perfektní rodiny.
Inscenace vznikla pod záštitou uměleckého projektu v produkci Vzletu, který kurátoruje Marta Ljubková, Petr Prokop a Jiří Havelka.
Při přípravě tohoto dlouhodobého projektu jsme vyšli z pojmu „slepé skvrny“, který použil ve své stejnojmenné knize sociolog Daniel Prokop. Myslel tím ta místa ve společnosti, o nichž nevíme – přehlížíme je, protože nejsou na první pohled patrná. Z těchto míst pak nejčastěji vzlínají smutek a frustrace. Vzali jsme toto spojení a použili ho volně – hledáme, jaké nezmapované komunity se nacházejí kolem nás.
režie: Klára Vosecká
dramaturgie: Magdalena Malinová
zvuk: Anna Hokešová
hrají: Anastázie Dobrodinská, Klára Lidinská, Štěpán Pospíšil
Podporovatelé: Nová síť z.s., Kulturní prostor VZLET
Premiéra: 31. června 2022 VZLET
60 min, v češtině
Autorka fotek: Tatiana Lvovská