NOVÁ SÍŤ INFORMUJE (No. 37)

Divadelní festival Kutná Hora – Divadlo X10

Ewa Zembok je divadelní režisérka působící nejen v Praze (Meetfactory, A studio Rubín), ale i na moravských a slezských scénách. Mimo jiné v brněnském HaDivadle či olomouckém divadle Tramtárie. Je spoluzakladatelkou pražského Divadla X10 založeného v roce 2013, kde působila jako kmenová režisérka, současně se věnuje rozjíždějící se pravidelné činnosti Divadla v Kutné Hoře a Divadelnímu Festivalu Kutná Hora a také mezinárodní spolupráci. Divadlo X10 je otevřenou platformou nejen pro současné divadlo, ale i další druhy živého umění. Jedním z projektů Divadla X10 je také Divadelní festival Kutná Hora, který se letos koná v termínu 10.- 12.9.2020.

Ewa Zembok: Přeji si, aby se v Kutné Hoře začalo ve velkém chodit na alternativní kulturu

Ewo, jak se pražské Divadlo X10 dostalo k organizaci festivalu v Kutné Hoře? Můžete tuto cestu a propojení Divadla X10 a Kutné Hory krátce popsat?

V roce 2005 spolek Kulturní Invaze, Kryštof Koláček (Manažer Divadla X10) spolu s Vojtěchem
Varyšem, založili festival, s cílem přivést alternativní umění do historické Kutné Hory. Divadlo X10 bylo stálým hostem festivalu od jeho začátku a současně mu poskytovalo produkční podporu. Po smrti Vojtěcha jsme se rozhodli festival plně převzít i proto, že v souvislosti se stěhováním Divadla X10 ze Strašnic do centra Prahy, jsme ukončili festival strašNICE. Oživování netradičních míst a veřejného prostoru živým uměním je od začátku Divadlu X10 blízké, a tak všechny okolnosti
přirozeně vyústily v naše rozhodnutí Divadelní Festival Kutná Hora (DFKH) organizovat a produkovat.

Na jakých místech v Kutné Hoře se festival odehrává a kdo je vaším kutnohorským partnerem?


V prvních letech byl festival rozprostřený po celé Kutné Hoře a hrálo se na různých místech. Například v Synagoze, vnitřních a venkovních prostorách GASKu, na Palackého náměstí a v bývalém pivovaru v Sedlci. Sedlec je periferní části Kutné Hory, nachází se tam zároveň Kostnice a Katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele. Loni jsme poprvé celý festival soustředili do areálu Pivovaru Sedlec, protože jsme cítili potřebu festival konsolidovat a dát mu pevné zázemí. Naše úzká spolupráce s majitelem pivovaru panem Janem Chejnem se potvrdila, a tak jsme se rozhodli pokračovat s DFKH i v areálu pivovaru. Od letošního roku tam realizujeme také pravidelný kulturní program. Kromě toho tradičně hrajeme pohádky a představení pro rodiny v centru na Palackého náměstí, nově spolupracujeme s Barem 22.


Jak je pojata dramaturgie vašeho festivalu? Mění se každý rok, nebo se pravidelně zaměřujete na konkrétní témata, oblasti, žánry?


Festival je od začátku zaměřený na nezávislé a autorské alternativní divadlo. Dramaturgie se
přirozeně prolíná s dramaturgickým směřováním Divadla X10. Tematicky se orientujeme na palčivá, sociální a aktuální témata. DFKH dostalo mezinárodní rozměr. Jsme otevřeni širokému žánrovému spektru, zajímá nás performance, instalace, pravidelně uvádíme loutkové a objektové divadlo. Letos jsme do programu zařadili komunitní aktivity pro místní obyvatele, ale i pro hosty ze zahraničí, diskuse s českými a zahraničními hosty a networkingová setkání. Každý rok uvádíme festivalovou premiéru, inscenaci nebo performance, připravenou přímo pro prostory pivovaru. Zde se otevírá možnost i uměleckých rezidenci. Máme toho hodně co nabídnout, což je do jisté míry naše specialita. I z tohoto důvodu bude letos festival probíhat poprvé tři dny, od čtvrtka do soboty.

Na co se mohou diváci těšit v letošním ročníku?

Korona nám pořád kříží plány, takže do poslední chvíle budeme v napětí, jestli se nám podaří program realizovat v plném rozsahu. Jedno je jisté, DFKH letos určitě bude. Region bude silně reprezentován Divadlem Continuo s jejich poslední premiérou Monstrum_and here I am blind a slovenským, správně řečeno rusínským, Divadlem Alexandra Duchnoviča s inscenací Pieskovisko. Dále budeme mít silnou slovinskou reprezentaci v podobě ljubljanského Divadla Glej a dvou inscenací Matiji Solce. Svého diváka určitě najdou loutkové inscenace v podání souborů LokVar a T601, které dokážou, že loutkové divadlo není jenom pro děti. Divadlo X10 se bude prezentovat jednou z posledních premiér – Otcovrahem a komunitním eventem Y: My Garden Is Your Garden,
která vzniká v rámci divize Y – svébytné platformy propojující teorii, současnou performance a
imerzivní instalaci. Já osobně se moc těším na koncert kapely P/ST a premiéru No More Theatre! – performance Jakuba Gottwalda, našeho stálého spolupracovníka a Janise Povilaitise z Ruska, který se loni účastnil networkingových setkání. Janis z jasných důvodů musí zůstat v Rusku, ale performance dostane díky tomu nový rozměr. Vlastně lze říct, že situace kolem Covid 19 může být i inspirující. Na příklad díky tomu, že nemůže přijet řada domluvených hostů – účastníků původně plánovaných diskusí, mámě nově na programu panel věnovaný Bělorusku. Já v rámci akce Pohled pro Bĕlorusko budu iniciovat posílání pohledů vězňům režimu, což je jeden z nástrojů jak je podpořit a dát najevo, že mezinárodní veřejnost sleduje tamní situaci. Druhá z diskusí bude zacílená na nezávislý sektor a jeho advokacii. V neposlední řadě bych ráda zmínila mé oblíbené performery z Maďarská, trojicí Szeri – Páll – Muskovics. I když jejich účast je momentálně, kvůli Covidu, nejistá. Také jsem zvědavá na scénické čtení textu Miriam Šedá Martina Macháčka v jeho režii.

Co vás v poslední době v kultuře potěšilo?

Mám radost z toho, že se poprvé začalo mluvit o nezávislém divadle jako o silné a důležité části kultury a díky tomu jsme se jako sektor zviditelnili. Je to záležitost spíše politického a strategického rázu, než čistě uměleckého, ale považuji to za výsostně důležité. Podstatné je, že dialog mezi jednotlivými institucemi, jako na příklad Asociace Nezávislých Divadel či Nová síť a vládními orgány byl navázán a doufám, že se v něm bude pokračovat.

Co vás naopak zklamalo?

Díky tomu, že se nezávislý sektor dostal do veřejné debaty, se opět ukázalo, jak velká je stále propast mezi jistou částí veřejnosti a kulturou. I přes to, že jsme dovedli pružně reagovat na kritickou situaci, že mnoho z nás poskytovalo sociální pomoc, že jsme dokázali poskytnout pestrou nabídku, kultura, tvůrci a kulturní činitelé se opět stali terčem útoků, které zřejmě plynou z absolutního nepochopení podstaty, čím kultura je.

Co byste si přála?

Aby se ta propast zasypala a lidé obecně si uvědomili přínos divadla a kultury pro společnost. A v
menším měřítku si přeji, aby se v Kutné Hoře začalo ve velkém chodit na alternativní kulturu.

Autorka: Magdalena Špačková


Pracovní květnové setkání členů networku Nová síť se konal na Jesenicku a to nejen v malebné TančírnPracovní květnové setkání členů networku Nová síť se konal na Jesenicku a to nejen v malebné Tančírn

ZAMĚŘENO NA REZIDENCE: Nová síť informuje No. 42ZAMĚŘENO NA REZIDENCE: Nová síť informuje No. 42

New pageNew page

DALŠÍ VÝZVA ART-IN-RES BUDE AŽ NA PŘÍŠTÍ ROK 2023DALŠÍ VÝZVA ART-IN-RES BUDE AŽ NA PŘÍŠTÍ ROK 2023

CHYSTÁME: KONFERENCE CULTURE-GET TOGETHER 2022 O HODNOTĚ PRÁCE V KULTUŘECHYSTÁME: KONFERENCE CULTURE-GET TOGETHER 2022 O HODNOTĚ PRÁCE V KULTUŘE

Online seminář: Právní minimum v umění a kultuřeOnline seminář: Právní minimum v umění a kultuře

DUBEN VE ZNAMENÍ REZIDENCÍ: ART-IN-RES 2022 A ČESKO-NORSKÉ SPOLUPRÁCEDUBEN VE ZNAMENÍ REZIDENCÍ: ART-IN-RES 2022 A ČESKO-NORSKÉ SPOLUPRÁCE

ČESKO-NORSKÝ REZIDENČNÍ PROGRAMČESKO-NORSKÝ REZIDENČNÍ PROGRAM

UMĚNÍM O AKTÁLNÍ SITUACI NA UKRAINĚ A V RUSKU: PROJEKT ZA UKRAJINU PŘIVÁZÍ NETWORK DO REGIONŮ ČRUMĚNÍM O AKTÁLNÍ SITUACI NA UKRAINĚ A V RUSKU: PROJEKT ZA UKRAJINU PŘIVÁZÍ NETWORK DO REGIONŮ ČR

FESTIVAL MALÁ INVENTURA JE V PLNÉM PROUDU DIVADLA A SETKÁVÁNÍFESTIVAL MALÁ INVENTURA JE V PLNÉM PROUDU DIVADLA A SETKÁVÁNÍ

GALERIE: TAKHLE PROBÍHÁ DEVÍTIDENNÍ FESTIVAL NOVÉHO DIVADLA V PRAZEGALERIE: TAKHLE PROBÍHÁ DEVÍTIDENNÍ FESTIVAL NOVÉHO DIVADLA V PRAZE

26. 2. 2022 PROHLÁŠENÍ NOVÉ SÍTĚ K SITUACI NA UKRAINĚ: KONKRÉTNÍ FORMY POMOCI26. 2. 2022 PROHLÁŠENÍ NOVÉ SÍTĚ K SITUACI NA UKRAINĚ: KONKRÉTNÍ FORMY POMOCI

CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA PRO ROK 2022 JSOU ROZDÁNYCENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA PRO ROK 2022 JSOU ROZDÁNY

DVACÁTÝ ROČNÍK FESTIVALU MALÁ INEVNTURA PRÁVĚ ZAČÍNÁDVACÁTÝ ROČNÍK FESTIVALU MALÁ INEVNTURA PRÁVĚ ZAČÍNÁ

VÝSLEDKY VÝZVY ART-IN-RESVÝSLEDKY VÝZVY ART-IN-RES

CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA ZAHÁJÍ FESTIVAL MALÁ INVENTURA 2022: JEDNU OCENĚNÍ UŽ ZNÁME!CENY ČESKÁ DIVADELNÍ DNA ZAHÁJÍ FESTIVAL MALÁ INVENTURA 2022: JEDNU OCENĚNÍ UŽ ZNÁME!

KULTURNÍ STRATEGIE V REGIONECH ČRKULTURNÍ STRATEGIE V REGIONECH ČR

Zaměřeno na rezidence: Nová síť informuje No. 41Zaměřeno na rezidence: Nová síť informuje No. 41

New pageNew page

NOVÁ KREV NA SCÉNĚ pro rok 2022 byla vybrána!  NOVÁ KREV NA SCÉNĚ pro rok 2022 byla vybrána!

NOVÁ SÍŤ JE SOUČÁSTÍ PERFORM EUROPE PRO ROK 2022!NOVÁ SÍŤ JE SOUČÁSTÍ PERFORM EUROPE PRO ROK 2022!

Nová síť v Lyonu: Setkání mezinárodní sítě pro současné umění IETMNová síť v Lyonu: Setkání mezinárodní sítě pro současné umění IETM

LETOŠNÍ SETKÁNÍ BYLO PLNÉ PREZENTACÍ A DISKUZÍ: ČESKÝ KULTURNÍ NETWORK NOVÁ SÍŤ PROJEDNÁVAL NÁRODNÍ LETOŠNÍ SETKÁNÍ BYLO PLNÉ PREZENTACÍ A DISKUZÍ: ČESKÝ KULTURNÍ NETWORK NOVÁ SÍŤ PROJEDNÁVAL NÁRODNÍ

Seminář vyúčtování dotací MHMP a MKČR pro prvožadateleSeminář vyúčtování dotací MHMP a MKČR pro prvožadatele

OPEN CALL: Umělecké a manažerské rezidence ART-IN-RES NA březen/srpen 2022OPEN CALL: Umělecké a manažerské rezidence ART-IN-RES NA březen/srpen 2022